fotocesty FOTOCESTY.CZ
Austrálie - Články
Č L Á N K Y F O T O G A L E R I E Z P R Á V Y   Z   C E S T
zpět na hlavní stránku   <<  zpět Obsah Austrálie dále  >>

O horách naruby a velkém ohni

20.12.-28.12.2001 - Modré hory, Austrálie

Modré hory jsou tak trochu horami "naruby". Po hlavní silnici nastoupáte na náhorní plato ve výšce úctyhodných jedenáct set metrů. Odtud pak na většinu výletů budete sestupovat či vyhlížet do rozervaných skalních soutěsek a kaňonů, kterými je náhorní plošina zbrázděna. Namlsáni jednodenním výletem s našimi australskými kamarády, vracíme se do Modrých hor o dva měsíce později s plánem užít si jedinečné krajiny dosytosti a během několika týdnů prozkoumat, co se dá. To ještě netušíme, že nás Modré hory vyženou plamenem...

Modré hory - Bridal Veil Falls

Všechny cesty vedou do Modrých hor

"Modrohorský zátah" začínáme od vzdálenější západní strany. Příměstský vláček nás ze Sydney doveze do městečka Blackheath, kde se příjemný kemp s nedalekým koupalištěm stane naší první strategickou základnou. V Blackheathu se nám podařilo i další z úžasných setkání. Tentokráte ne s nikým z místních, ale s našimi kamarády, a to hnedle čtyřmi, přímo z rodného Liberce. Radek s Gábinou, toho času šestnáctý měsíc na cestách (http://www.fotocesty.cz/rag), přejeli na kolech středem Austrálie z Darwinu do Adelaide a přes Melbourne dorazili do Blackheathu od západu. Ondra s Terkou po čtrnáctiměsíčním výletu dorazili po východoaustralském pobřeží z Cairns stopem do Sydney. Do Modrých hor tedy dojeli z východní strany. Setkání po více než roce na druhém konci světa bylo velkolepé.

Terka a Ondra poblíž Wentworth Falls

Po vrcholových výhledech

První "zahřívací" celodenní výlet podnikáme po vyhlídkách jižní hrany Grose Valley. Ani by nepřekvapilo, kdyby jméno údolí bylo špatně přepsaným názvem německého "velký", neboť Grose Valley je ohromné. Po zadní pěšince začínající kousek za kempem vyrážíme směrem na vyhlídku Govett's Leap. Cestou neodoláme koupeli v malé lesní tůňce. První výhledy do mohutného údolí se otevírají jakmile dorazíme ke hraně útesu.

Z vlastní vyhlídky je pak krásný pohled nejen po údolí, ale i na tříštící se kapky vodopádu padajícího do hlubin a příhodně pojmenového Nevěstin závoj (Bridal Veil). Odtud se kousek vracíme a pokračujeme po pěšince klikatící se po hraně útesu až k vyhlídce ze špičaté věže Pulpit Rock. Kazatelna, věrna svému jménu, zakončuje skalní výběžek a ční hluboko nad Grose Valley. Výhledy na zelené moře stromů v hloubce pod námi obklopující vyhlídku téměř ze všech stran jsou úžasné. Krásně viditelný je i namodralý opar stoupající z korun eukalyptů, který dal horám jméno.

Pulpit Rock

Na dno Velkého kaňonu

Druhý den je díky dlouhodobým horkům a tím vysokému nebezpečí požárů zakázáno kempovat ve volné přírodě. Rušíme tedy plánovaný dvoudenní přechod se stanováním uprostřed divočiny na dně v Grose Valley a vyrážíme na zkrácenou jednodenní variantu - průchod bočního údolí se slibným názvem "Grand Canyon". Se svým americkým bráchou má společné jen jméno. Po prudce klesající pěšině sestupujeme rychle do údolí vymletého malým potokem.

Vodopád v Grand Canyonu

Brzy za sebou necháváme eukalyptové lesy náhorní planiny a noříme se do hustého, tmavého, zelení překypujícího deštného pralesa, kde se ztrácíme pod obřími několikametrovými kapradinovými stromy. Les překypuje životem, všude kolem doslova řvou ptáci, co chvíli nám přes cestu přeběhne ještěrka, od malých několikacentimetrových jako doma, až po nezvykle stejně jako kapradí přerostlé, skoro metrové exempláře. Perličkou na závěr je průchod přímo pod jedním z vodopádů, kdy pěšina vede mezi skalní stěnou a vodní záclonou. Když se po několika hodinách vynoříme z vodou prosyceného příšeří zeleně zpět na prosluněnou náhorní planinu, vracíme se do jiného světa.

Ještěrka v Grand Canyonu

Středem útesu

Poté, co jsme prošli po vrchu i po dně údolí, zaujme nás trasa výletu k vodopádům Wentworth Falls. Úzká pěšina s překrásnými výhledy se totiž prodírá právě v půli výšky skalní stěnou. Pod námi leží další oáza zeleně v "Údolí vod", Valley of the Waters, nad námi pak opět náhorní plato s malým městečkem stejného jména jako vodopády, ke kterým směřujeme.

Wentworth Falls

Plameny a kouř

Postupující letní požáry silně omezují okruh možných výletů. Euroka Clearing, paseka, na které jsme před pár měsíci pozorovali klokany a kam jsme měli v plánu se vrátit, již je celá shořelá a požáry zasahují nebo ohrožují i spoustu dalších oblastí, včetně lidských obydlí. V okolí Katoomby se díky nebezpečí ohně smí chodit jen na pár hlavních vrcholových vyhlídek v přímé blízkosti města, na obzoru za nejznámějším skalním útvarem, pověstnými "Třemi sestrami", je vidět kouř mohutného požáru.

Tři sestry a kouř z lesního požáru

"Za posledních čtrnáct dní jsme hasili deset požárů založených bleskem," říká nám rangerka v informačním centru. "Požáry v eukalyptovém lese jsou problematické. Stromy obsahují velké množství oleje, který se při vysokých teplotách rozehřeje. Celý strom potom doslova vybuchne, hořící větve a listí vystřelí vysoko do vzduchu. S pomocí větru pak oharky doletí hodně daleko a požár se rychle šíří. Před pár dny oheň tímto způsobem přeskočil dokonce více než sto metrů širokou řeku, která jej normálně zastaví."

Absolutní zákaz rozdělávání ohňů včetně kouření cigaret

Letní požáry jsou v Austrálii běžné, dokonce některé druhy stromů vysemení pouze po ohních, kdy v žáru puknou tvrdé obaly semínek. Přesto tentokrát požáry dosáhly mimořádných rozměrů, oheň se dokonce rozšířil až do okrajových čtvrtí Sydney. A nás tak předčasně vyhnal z Modrých hor.

Plameny na okraji Sydney - výstřižek z novin

Související e-mailová zpráva: O vánocích a Silvestru v Klokanii

Další povídání: Kterak ve vaně Austrálii objeti (Laidley, QLD)