fotocesty FOTOCESTY.CZ
Austrálie - Články
Č L Á N K Y F O T O G A L E R I E Z P R Á V Y   Z   C E S T
zpět na hlavní stránku   <<  zpět Obsah Austrálie dále  >>

Australskou pustinou na vlečném laně

duben 2002 - NT, Austrálie (Kulgera - Alice Springs)

Do Alice Springs - největšího města "Rudého středu" Austrálie, jsme přijeli na vlečném laně!

Možná našemu autíčku hrkotavé prašné cesty neudělaly zas až tak moc dobře. Nebo nám chtěl cestovatelský pánbůh dát malou lekci. No zkrátka z Coober Pedy jedeme ještě asi čtyři sta kilometrů těsně pod hranici Jižní Austrálie a Severního Teritoria, když se ozvou podivné zvuky v motoru. Zastavujeme, klekáme si vedle vozu a... nevěříme svým očím, to snad ne... teče z nás olej proudem. Zkoušíme nastartovat a nic. Poslední naděje mizí, auto už nehodlá dále pokračovat.

Slivovice - věčná spása

Máváme na projíždějící auta. První, které zastaví je, bohužel, příliš malé na to, aby nás táhlo ale zavezou Mirka k nejbližší benzínové pumpě, kde snad najde pomoc. My ostatní zatím stopujeme dál. Většina aut je příliš malá, ale dost často se ochotně dívají pod auto a do motoru. Bohužel mezi nimi žádný zázračný mechanik není. "Tak alespoň špagát", měníme strategii a z dalšího auta získáváme výměnou za láhev slivovice tažné lano.

Do nejbližší opravny, prosím!

Teď už máváme jenom na větší vozy. "Provoz tu není právě velký," začínáme uvažovat. Když odečteme malá auta a procento velkých, které nezastaví, tak jakou asi máme naději, že se dnes dostaneme k mechanikovi nebo alespoň do civilizace? Přemýšlíme o velikosti našich zásob jídla a vody a odhadujeme, kolik dní bychom mohli u silnice kempovat. Naštěstí to není potřeba. Zastavuje nám milá paní Julie s velkým džípem a je ochotná nás dotáhnout k nejbližšímu mechanikovi. To si ještě všichni myslíme, že pojedeme pouze dvacet kilometrů do Kulgery.

Jak ale mezitím Mirek zjistil, Kulgera Roadhouse nabízí benzínovou pumpu, ubytování v kempu i motelu, restauraci, obchod, zkrátka vše co se na odlehlou výspu civilizace sluší. Vše - kromě autoservisu. Julie je naštěstí ochotná táhnout nás i dále. Platíme plnou nádrž benzínu do jejího džípu a vyrážíme. O sedmdesát pět kilometrů dále je Elrunda, opět pouze roadhouse uprostřed pustiny. A opět bez mechanika. Začínáme blahořečit velikost Juliiny ochoty - naše další šance leží totiž o "pouhých" sto deset kilometrů dále na sever.

Když navečer přijíždíme do maličkého městečka Stuarts Well, je samozřejmě opravářská dílna dávno zavřená. "No, když už jsem vás dovezla až sem, můžu vás zrovna taky dotáhnout až do Alice Springs", navrhuje Julie, "alespoň budete mít lepší šanci sehnat náhradní díly". Cestovatelský pánbůh nás začíná mít opět rád - pětadvacetitisícové Alice Springs je největším městem v okruhu patnácti set kilometrů na kteroukoliv stranu. A ze Stuarts Well už "jen" sto třicet kilometrů.

V Alice Springs jsme všichni přespáváme v kempu a ráno nás Julie ještě odtahuje přes celé město do opravny, se kterou má dobré zkušenosti. Když se loučíme, naše díky neberou konce. Julie ještě dnes pokračuje dále do Halls Creeku, kde provozuje obchod se vším možným v domorodé komunitě. Teprve při pohledu na mapu nám dochází, proč naší zachránkyni nepřipadlo nic nenormálního táhnout nás na laně přes tři sta kilometrů. Po patnácti stech kilometrech, které urazila z Adelaide, ji od domova dělí už jen necelých tisíc kilometrů. Pro zpestření po nezpevněné prašné cestě napříč pouští Tanami.

Motor za všechny prachy

Motor

V opravně nám teprve odhalují, co se stalo - na obou stranách nám píst prorazil stěnu motoru. Něco takového se může stát pouze, pokud v motoru není vůbec žádný olej. Ale ten jsme kontrolovali pravidelně. Vypadá to, že odešlo těsnění...

Odhad za výměnu motoru je 1800 - 2000 dolarů. Celý den rozmýšlíme, zda auto, které nás stálo 1500 dolarů, vůbec nechat opravovat. Ale kdybychom koupili jiné, museli bychom je zase doupravit na bydlení, což není kde, ke Stášovi je daleko. No alespoň s novým motorem bude auto odborně zkontrolované a seřízené. Obvoláváme vrakaře a objevujeme motory dokonce dva. Zbytek už zařizují automechanici v "našem" servisu. Oprava trvá místo odhadovaného jeden a půl dne nakonec celý týden - v pořádku je až ten druhý motor. Při čekání na auto využíváme času a ptáme se po práci, abychom zhojili díru v rozpočtu. Ještě netušíme, že v okolí Alice Springs zůstaneme místo plánovaných několika dní nakonec pět měsíců. Ale o tom zase příště.

Více obrázků: Fotogalerie Oodnadatta

Související e-mailová zpráva: S kamarády na cestách

Další povídání: Práce šlechtí v Helenčině údolí (Glen Helen, NT)