fotocesty FOTOCESTY.CZ
zpět na hlavní stránku   <<  zpět Obsah Austrálie dále  >>

Koupání v rajských zahradách

září 2002 - Mataranka, NT, Austrálie

Mírný proud nás unáší mezi palmami porostlými břehy, skrze křišťálově čistou vodu pozorujeme rybky a želvičky na písčitém dně. Již několik dlouhých hodin se nemůžeme nabažit koupele v teplé vodě. Po půl roce stráveném ve vysušeném australském vnitrozemí je v zelení obklopených termálních pramenech v Matarance jako v ráji.

Vana s palmami

umělý bazének u Mataranka Homesteadu

Malé městečko Mataranka 103 kilometrů jižně od Katherine by bylo jen další čerpací zastávkou na nekonečné Stuartově dálnici. Pár kilometrů jižně od městečka ale vede odbočka k usedlosti „Mataranka Homestead“. Turistický resort kolem odlehlé usedlosti vznikl z jediného důvodu: překrásným palmovým hájem na březích řeky Roper protéká termální potůček. Krátkou procházkou z usedlosti dojdeme k uměle rozšířenému místu s bazénkem usazeným doprostřed tropické vegetace. Průzračná voda s teplotou 34°C přímo vyzývá ke koupeli. Spolu s několika ostatními návštěvníky se labužnicky nakládáme do termální lázně a za zpěvu ptactva necháváme rozpouštět z těla únavu horkého dne a dlouhé jízdy autem. V obří vaně s palmovými listy až těsně nad hladinu se koupeme poprvé v životě!

Odpočatí a do sytosti vyráchaní pokračujeme po kilometrovém okruhu palmovým hájem na vyhlídku k řece Roper a kolem termálního pramene zásobujícího lesní bazének zpátky k usedlosti "Mataranka Homestead".

vodopády Mataranka Falls na řece Roper

Horko a chladivá řeka

Hned za turistickým resortem Mataranka Homestead začíná národní park Elsey. Šestnáct kilometrů monzunového pralesa táhnoucího se po obou stranách řeky Roper od usedlosti až k vápencovým vodopádům Mataranka Falls lze prozkoumávat jak z kanoe, tak pěšky. My se ale vzhledem k denní teplotě stoupající na 38°C rozhodujeme vyvarovat fyzické aktivity a raději využíváme chladivých vod řeky Roper.

Autem přejíždíme na piknikoviště 4 Mile: "Ale jo, klidně si přisedněte!" zve nás pán sedící na skládací stoličce postavené uprostřed řeky. Na písečné mělčině, stíněn stromem, nohy v chladivé vodě, s novinami v ruce spokojeně přečkává největší vedra.

Horký den pokračuje další koupelí na tábořišti 12 Mile Yards. Ochlazeni hrdinně vyrážíme pěšky ke čtyři kilometry vzdáleným vodopádům Mataranka Falls. Vrcholem výletu se ale nestává metr a půl vysoký vápencový skok říčního koryta, nýbrž nedaleké lesní jezírko na malém přítoku, které máme zcela pro sebe.

Vracíme se na tábořiště. Romantický večer při úplňku, klid ruší jen cvrčci a občasný klokánek. Po západu slunce se dokonce ochlazuje, navlékáme mikiny. Šokuje nás až pohled na teploměr: 29°C. Nějak rychle jsme si zvykli na vedra.

koupání v Bitter Springs - Mirek

Pralesní tobogán

To nejlepší z Mataranky ale objevujeme při odjezdu. Na severní straně městečka opět schované v bujné vegetaci leží ještě jedny termální prameny, Bitter springs. Na začátku palmového háje po schodech vstoupíte do příjemně teplého potoka. Pak už se jen mírným proudem necháte unášet mezi kapradinami, rákosím a palmovými listy. V průzračně čisté vodě pozorujeme hemžící se rybky a dokonce i želvy, vidět je až na písečné dno. Asi po pěti stech metrech, na začátku chráněné oblasti, po žebříčku vylézáme z vody. Krátká naučná stezka nás dovede zpět na začátek. A hups! Znovu do proudu...

Z přírodního pralesního tobogánu se utrhneme až pozdě odpoledne. Komu by se také chtělo ze stinné vodní lázně do sluncem rozpáleného auta. Ještě že k další vodě, řece Katherine ve stejnojmenné soutěsce, to je pouhých sto kilometrů. Ale o tom zase příště.

koupání v Bitter Springs - Blanka

Související e-mailová zpráva: Pouští i tropickými pralesy, pěšky i na kánoi

Další povídání: S kánoí po skalách (Katherine, NT)